
Informationer fra nye elevers aften
- Praktisk oplysning – kommer senest 1. juni 2025
- Huskeliste
- Årsplan (der kan forekomme ændring)
- Gode råd til forældre
- Til dig, der skal gå i 10. klasse. Du har mulighed for at vælge 2 former for 10. klasse
-
- En almindelig 10. klasse med prøver i dansk, matematik og engelsk samt tysk/fysik, hvis man vælger det.
- En prøve- og karakterfri 10. klasse - se beskrivelse (pdf)
- Se video om anderledes 10. klasse (youtube)
- Klik her for at svare. - sidste frist er 22. april 2025. Svarene danner grundlag for de klasser vi skal lave.
- Lokal efterskolestøtte – Alle har mulighed for at søge lokal efterskolestøtte.
- Ansøgning kan være skolen i hænde senest 2. juni 2025.
- Man får svar senest 1. juli 2025.
- Klik her for at søge.
- Vi har følgende prioritering for at tildele støtte
- Generel lavindkomst
- Hvis husstandsindkomsten har ændret sig markant fra indkomståret 2023 til indkomståret 2025.
- Tilladelser
- Vi har brug for at I tager stilling til følgende
- Om eleven selv må administrere hjemrejse.
- Om eleven må komme på det store årsbillede.
- Om eleven må sejle i kano.
- Om eleven må bade.
- Om eleven må spring trampolin
- Om skolen må tage billeder af eleven, og bruge det i forhold til PR.
- Sidst frist er 2. juni 2025
- Klik her for at svare
- Vi har brug for at I tager stilling til følgende
- Betalingsopgørelsen er sendt i E-boks.
- Forud indbetalte skolepenge udregnes først pr. 1. juni 2025. Herefter sendes ny betalingsopgørelse i e-boks.
- Hvis man har søgt og fået lokal efterskolestøtte, vil der komme en ny betalingsopgørelse i e-boks.
- Stamkort
- Blev udleveret på nye elevers aften – alle skal aflevere stamkortet tilbage uanset rettelser eller ej.
Nye elevers aften
Der vil være nye elevers aften torsdag den 10. april 2025 kl. 18:00 til 21:30.
Program for eleverne:
18:00 Udlevering af skolekuvert til forældre i hallen
18:00 – 18:30 Eleverne mødes i foredragssalen med personalet
19:00 Gymnastikopvisning ved elevholdet
19:40 Fælles aktivitet for de kommende elever
20:20 Eleverne mødes på linjen
21:00 Fælles afslutning i hallen.
Program for forældre:
18:00 Udlevering af skolekuvert i hallen
19:00 Opvisning ved elevholdet
19:40 Forældre til elever på kreativ, rytme, spring og e-Sport i foredragssalen
Forældre til elever på fodbold og håndbold i spisesalen
20:10 Byt
20:20 Forældrene er modsat
21:00 Fælles afslutning i hallen.
Legater
Ansøgning om Alm. Brand Foreningens Legat til skoleåret 2025/26
Følgende unge kan komme i betragtning til et legat på 30.000 kr.:
- Husstandens indkomst er under 275.000 kr. i skatteåret 2023 (personlig indkomst efter AM-bidrag).
- Indkomstgrundlaget bliver reduceret med 42.650 kr. for hvert barn under 18, som har folkeregisteradresse i husstanden – dette gælder både egne og samlevers børn.
- Ansøgningsfristen er onsdag den 2. april 2025.
- Læs mere her
- Find det digitale ansøgningsskema her
Ansøgning om Egmont Fondens En Håndsrækning til skoleåret 2025/26
Følgende kan komme i betragtning til et stipendie på 20.000 kr.
- Husstandens indkomst er under 275.000 kr. i skatteåret 2023 (personlig indkomst efter AM-bidrag).
- Indkomstgrundlaget bliver reduceret med 42.650 kr. for hvert barn under 18, som har folkeregisteradresse i husstanden – dette gælder både egne og samlevers børn.
- Der er sociale eller læringsmæssige udfordringer for barnet (skal dokumenteres).
- Ansøgningsfristen er onsdag den 2. april 2025.
- Læs mere her
- Find det digitale ansøgningsskema her
- Vejledning til ansøgningen kan hentes her
Informationsskema
Vi vil bede jer om at udfylde et informationsskema, så vi kan få opdateret vores data i forhold til adresser, mail, telefon mm i vores administrative system. Derudover vil der være spørgsmål, som vi har brug for i forbindelse med efterskoleåret. For at svare på informationsskemaet, skal I trykke på dette link
Vi vil bede jer om at udfylde det inden 13. december 2024.
Ansøgning om statslig elevstøtte
I jeres e-Boks (typisk i mors) vil I modtage et skema om ansøgning af statslig elevstøtte. Dette skema er grundlaget for, at vi kan søge statslig elevstøtte på jeres vegne. Hvis vi ikke modtager skemaet, vil man komme til at betale den fulde pris for efterskoleåret.
Hvis I ikke modtager et ansøgningsskema i jeres e-Boks, kan det være, at vi ikke har jeres cpr-nummer. Kontakt Tinna på 8646 3133 eller på info@gudenaadalen.dk
Se vejledning her
I kan enten sende skemaet pr, mail, pr, post eller aflevere det på skolen.
Vi vil bede jer om at udfylde det inden 13. december 2024.
Ansøgning om lokal efterskolestøtte
På nye elevers aften vil alle blive informeret om muligheden for at søge om lokal efterskolestøtte. Skemaet åbner 11. april 2025, og skal være udfyldt inden den 2. juni 2025.

Skolens Værdigrundlag
Gudenaadalens Efterskole er en holdningsskole og bygger på det grundtvigsk/koldske skole syn.
Herunder kan I læse vores værdigrundlag- det er skolens rettesnor for både personale, men også for de elever, der vælger at gå på Gudenaadalens Efterskole.
Det er vigtigt, at I hjemme læser værdigrundlaget og får en samtale om, hvad det betyder, når man er elev på Gudenaadalens Efterskole.
Værdigrundlag
Gudenaadalens Efterskole bygger på det Grundtvig/Koldske skole - og livssyn, som er kristent uden at være missionerende. Dette livssyn danner grundlag for skolens daglige liv og måder, vi møder eleverne på.
En hverdag i trygge og faste rammer er grundlaget for efterskolelivet hos os.
Vi vil møde eleverne med respekten for forskelligheden og skabe rammer for forståelsen af hinandens særpræg. Ved at udvikle evne og mod til at turde at være sig selv og yde sit bedste, bidrager man til et forpligtende fællesskab - et fællesskab, der kræver engagement, initiativ, åbenhed og gensidig tillid.
Morgensang, fortælling, sang og aftensamlinger er væsentlige i vores dagligdag, og det skaber fællesoplevelser, der kan give livet nye dimensioner. Vi lægger op til åbenhed, der giver plads til andres meninger. Gennem samtale og dialog forbindes elever og personale, så der skabes helhed og ligeværd i samværet mellem mennesker.
Vi ønsker at være med til at motivere og vække elevens nysgerrighed og lyst til videre læring og fordybelse. For os er faglig, social og personlig udvikling et middel til almen dannelse og gensi dig respekt. Gensidig respekt skaber et fællesskab, hvor man har mulighed for at være sig selv.
Faglighed og personlig dygtiggørelse er vigtige for os, så eleven bliver bedst muligt rustet til et videre uddannelsesforløb. Dette sker gennem samvær samt tidssvarende, udfordrende og nærværende undervisning, der sigter mod elevens hele menneskelige udvikling.
Skolen har en klar kostpolitik ogønsker derigennem at bevidstgøre eleverne om sund levevis.
Vi har et bred fagudbud, der giver mulighed for både fordybelse og alsidighed. Vi bestræber os på en levende vekselvirkning mellem musiske, kreative, boglige og aktive fag. Gymnastik har en central placering i skolens hverdag og bygger på en opvisningstradition, hvor bevægelse og fællesskab er i fokus.
Hos os handler det om at være motiveret og engageret og vise lyst og vilje.

Undervisningen
På Gudenaadalens Efterskole arbejder vi med forskellige former for faglighed:
- En personlig faglighed, hvor vi arbejder med at gøre dig til et menneske, der har betydning.
- En social faglighed, hvor vi arbejder med respekt og tolerance.
- En boglig faglighed, hvor vi arbejder med at gøre dig parat til ungdomsuddannelserne.
- En faglighed i vores linjefag/valgfag.
Hverdagen veksler mellem boglig timer, gymnastik, linjefag, valgfag mm.
FAQ
Generelle spørgsmål om efterskolen
Hvilke klassetrin kan man tage på efterskolen?
Man kan gå i 9. eller 10. klasse.
Kan man tage afgangsprøver på efterskolen?
Man bliver tilmeldt de statslige prøver i de fag, som man er tilmeldt til. I 9. klasse er der pt. 10 prøveførende fag og i 10. klasse skal man til prøve i dansk, engelsk og matematik. Hvis man har valgt tysk eller fysik, bliver man også tilmeldt prøverne i disse fag.
Hvad sker der i weekender og ferier?
Efterskolen er en 7 dages skole og det betyder, at du har mulighed for at være på skolen i mange weekender. Der ligger 6-8 forlænget weekender i løbet af skoleåret. Det betyder at eleven tager hjem fx torsdag eftermiddag og møder ind igen søndag aften. Alternativ tager eleven hjem fredag eftermiddag og møder ind igen mandag/tirsdag aften. I ferierne er skolen lukket.
Hvor mange elever går der på Gudenaadalens Efterskole?
Der går 182 elever på skolen
Hvilke valgfag kan jeg få på Gudenaadalens Efterskole?
Valgfag kan variere lidt fra skoleår til skoleår. Men alle vores linjer (spring, rytme, håndbold, fodbold, kreativ og e-sport) ligge også som valgfag i de fleste valgfagsperioder. Andre valgfag kan fx være Badminton, basketball, dans, keramik, lær at spille guitar, mindfull mind, mountainbike, perleværksted, styrketræning, volley, Yoga, Ung mad
Kan man godt have flere forskellige valgfag?
Ja, det kan man godt. Der er 3 valgfagspositioner. Når man går i 9. klasse kan man kun vælge i 2 af valgfagspositionerne. Man kan vælger valgfag er kontaktlæreren med i processen, for at se om elevens skema bliver for presset.
Kan jeg få specialundervisning?
Nej ikke decideret specialundervisning. Der vil – efter aftale – være mulighed for boglig støtte – primært på klassen.
· Afholder I camps?
Ja, hvert år har vi en camp – man kan se mere på skolens hjemmeside
Gå til camps
Hjælp til dyslektiske elever
Skolen har 2 læsevejleder, der hjælper de dyslektiske elever med at lave læsestrategier. Skolen giver mulighed for, at eleverne kan benytte Appwriter i undervisning. Hvis eleverne er berettigede til det, kan de også komme på Nota.
Har du stadig spørgsmål?
Har du ikke fået svar på dine spørgsmål, sidder vi klar på chatten mellem 08.00 - 20.00 alle hverdage.
Chat med os